FaceBoek Logo
RM
 

NORBERT SHOWS MENU PAGINA 1


de NORBERT HEY KLUB en het NORBERT HEY CENTER


Dit menu wordt nog verder uitgebreid met alle op Facebook verschenen items !

NORBERT FEESTZAAL :

de NORBERT HEY KLUB en het NORBERT HEY CENTER

MET DANK...

...aan het team dat in 1974 (in 2017 was dit 43 jaar geleden) aan de start stond van het onverwachte maar buitengewone succes van de Feestzaal "Norbert Hey Klub" (vanaf 1978 "Norbert Hey Center"). Rechtstaand : Eddy, Luc en DJ Selly. Zittend : Guy, Gerby, Philippe, Rik, Jacqueline, Gina, Norbert, Marleen, Hilde, Denise en Marianne. Fotoinzet : (rechts) Mijn Mi Amigo collega Willem die samen met mij zorgde voor de veelgeprezen Hey Klub Sound, (links) Pascal Bauwens van de N.V.Holiday. Smartphones en selfies waren nog een verre droom, en toch werden met eenvoudige camera's duizende foto's genomen van zaak en vooral van de shows. En die zijn zelfs nu nog op tientallen websites op het internet te bekijken.

ERE AAN WIE ERE TOEKOMT...

...dit is de groep di in 1974 de medewerkers waren op wie ik kon rekenen om in het unieke concept van de "Feestzaal Norbert Hey Club" (in 1979 de "Feestzaal Norbert Hey Center") tot een succes te maken. Rechts van mij : Rik, Gerby, Philipe, Martianne, DJ Selly, mijn Hey Meisjes : Gina, Jacqueline, Marleen en Hilde, en uiterst rechts Guy. Inzet boven : DJ Gino, de sekretaris van de showgroep en Denise. Inzet onder : Will van der Steen die, net als ik, niet mee naar Spanje was vertrokken met "Radio Mi Amigo". Hij werd mijn onmisbare rechterhand. Alle anderen kennen het verhaal slechts van "horen zeggen" en veel van die verhalen zijn dan ook meer op hun plaats in een "Fabeltjeskrant".

GELEZEN IN "HET LAATSTE NIEUWS"...

...hiernaast de hoofding van het in december 2014 verschenen pagina groot dagbladartikel in "Het Laatste Nieuws", Vlaanderens populairste dagblad. Een feestzaal openen waar zovelen "elkaar leerden kennen", je moet het toch altijd maar voor elkaar krijgen. Daar zijn vriend en zelfs vijand het over eens. Maar zoals Guido het zegt in "d'Echte Krant" : "Dit geheel ter zijde". Want ik wens al diegenen die elkaar ontmoet hebben in mijn zaal een liefdevol leven toe.

IN 2015 WAS HET 41 JAAR GELEDEN..

...dat de officiële opening van de "Norbert Feestzaal met Norbert Hey Club" plaatsvond in aanwezigheid van de Eerste Schepen (Wethouder) Verstraete van de Stad Brugge en parlementslid (Tweede Kamer) Weyts. Ondanks dat "Radio Mi Amigo", zijn medewerkers en vooral Sylvain Tack op dat ogenblik opgejaagd werden door politie en justitie. En ondanks ik Sylvain niet volgde naar Spanje, bood hij mij aan om een commercial voor de zaak dagelijks diverse malen op antenne te brengen. Sylvain vond nl. het prachtig dat de "Norbert Show", waarvan hij altijd een fan was geweest, weer zou opstarten in een vaste zaal. Will van der Steen produceerde de commercial die werd ingesproken door Bert Bennett en Frans van der Drift vond het "gewéldig"... De commercials kunnen beluisterd worden :

EEN HEEL EIGEN AMBIANCE...

...was kenmerkend voor de Norbert Feestzalen (eerst in Brugge, hierna ook in Roeselare). Alhoewel smartphones en "selfies" pas voor een volgende eeuw waren, zijn er toch duizende (ik overdrijf niet) foto's van het Norbert Hey Clup (oorspronkelijk proogressief met een "p" geschreven / na verbouwing Norbert hey Center genoemd). Bijna alle kleurfoto's zijn met amateur toestelletjes genomen en door het gebruik van de flits geven ze niets weer van de kleurrijke embiance. Van de feestzaal in Roeselare zijn er veel minder kiekjes te vinden. De foto simulatie hiernaast is dan ook een uitzondering : de showgroep en de bezoekers in volle actie in de "Norbert Hey Klup" in Brugge !

NIET TE GELOVEN...

...er is een Umatic pro videoband gevonden met allemaal fragmentjes uit het "Norbert Hey Center". De tapes waren erg prijzig en werden "in den tijd" dus diverse malen gebruikt. Sommige fragmenten waren nog "te redden" en werden gedigitaliseerd. Roger van euromediArts heeft er enkele op een muziekje gemonteerd : (in afwachting van grondige restauratie) enkele beelden van mijn Hey Meisjes, dansers van de showgroep, DJ's, medewerkers en bezoekers. Facebook is niet ideaal om video op te plaatsen en filmpjes op YouTube zijn te gemakkelijk te misbruiken. Dus KLIK op ondertstaande link en bekijk de montage op deze afzonderlijke videopagina :

NORBERT DE HEY KLUB / HEY CENTER "GASTDEDETTEN"

VOOR ZOVER IK WEET...

tack

...is het uniek en in elk geval uitzonderlijk dat de Vlaamse Tekevisie een show vanuit Brugge rechtstreeks uitzond. Het resultaat van goede relaties en... het tegemoet komen aan de eis dat het "Mi Amigo" lichtreckamebord van de gevel moest verdwijnen. Aan de technische cabine werd een tamboerijn met blauwe achtergrond bevestigd. Er waren zo mooie "shots" te maken tot...de "blue key" (het blauw vervangen door een ander beeld) uitviel en op slag alle camerastanden moesten veranderd worden. Ik moest mij als de bliksem naar de regiewagen begeven om een handje (mondje) toe te steken bij het doorgeven van de gewijszigde camerastanden. Slechts één van de vele herinneringen...

ER ZIJN ALTIJD VAN DIE MENSEN...

tack

...die graag een pluim die iemand anders toekomst op hun eigen hoed steken. Wees er maar van overtuigd dat ik alleen verantwoordelijk was voor alles wat in het "Norbert Hey Center" gebeurde en/of gebouwd of herbouwd werd (zie fragment persknipsel). Tijdens de uitzending traden nationale en internationale vedetten op. Zoals Rob de Nijs (op de foto met mijn Hey Meisjes Denise, Marleen en Marie-Christine), wereldvedetten als "Boney M" maar, op mijn aandringen, ook plaatselijke vedetten zoals "Lester And Denwood". Wij mochten zelf instaan voor het verdelen van de gratis toegangskaarten. Dat de buren (die niet in hun garage konden en enkele dagen hun wagen op straat moesten parkerenen) en ook de trouwste klanten een streepje voor hadden, zal wel niemand verwonderen...

NIET ALLEEN DE NATIONALE TV-ZENDERS...

tack

...maar ook Nationale Radio Omroep verzorgde rechtstreekse uitzendingen van uit de feestzaal, die hier voor de gelegenheid "Norbert's Club" werd genoemd. Niet te verwonderen want de officiële naam was toen nog "Norbert Hey Club". Na renovatie werd het "Norbert Hey Center", maar in de volksmond was en bleef het : "Den Norbert". Bij BRT2 had ik vele vrienden en, was ik niet ziek geworden, dan was ik er blijven presenteren en zou helaas nooit het "Radio Mi Amigo" avontuur hebben meegemaakt. Voor ik het vergeet : de radioshow werd gepresenteerd door de betreurde "eerste omroepster" Els Van Herzele en de toen erg populaire Ro Burms. Ro had nog meegewerkt aan "Pick Up" toen ik er hoofdredacteur was. Op die "Showavond" traden o.m. de "George Baker Selection", Bertrice Reading, Micha Marah en Will Tura op.

OOK DE NEDERLANDSE TV...

tack

...vond de weg naar de "Norbert Feestzaal". Met diverse Nederlandse verantwoordelijken van radio en tv had ik trouwens nog goede contacten onderhouden. Zowel de Vlaamse TV als Nederlandse TV en/of radio hadden het bij optredens nooit over de "Norbert Hey Club" of "Norbert Hey Center". Wellicht had het iets te maken met de aankondiging op de zenders : "Feestzaal" was voor het grote publiek een vertrouwder benaming dan "club" of "center". Het was trouwens t.g.v. dit programma dat Vader Abraham veel te laat was voor zijn optreden. Mieke zong maar door terwijl het publiek met de minuut ongeduldiger werd. Het hele verhaal vertel ik later wel eens. Al was het maar omdat eind 2014 een oud medewerker hierover een hoop onzin vertelde in een plaatselijke publiciteitskrant.

IN 2016 STOND HIJ IN HET SPORTPALEIS...

tack

...van Antwerpen op "Houden van Griffelrock", t.g.v. zijn 80e verjaardag. Alleen is Pierre Kartner er al 81, maar wie maalt daar nu om. Hij treedt nog zo'n 80 keer per jaar op. Als "Vader Abraham" trad hij ook 2 maal op het in "Norbert Hey Center". Voor het eerst in de Nederlandse TV-show "Op Losse Groeven". Toen kwam hij te laat door het uitlopen van een interview op de Franse TV waar zijn "Smurfenlied" net was uitgebracht. Samen met de regisseur maakte ik achteraf in de kleedkamer een hoop heibel. Het ging er heftig aan toe (geleerd in Nederland) en Pierre bracht mij tot bedaren door voor een vriendenprijsje een contract te tekenen voor een latere datum. Eerste optreden van Vader Abraham was op 11 december 1976 met de "Op Losse Groeven" TV-show. Het tweede optreden was op 22 september 1977 met zijn eigen show met o.a. "De Twee Pinten".".

DEZE ONGELOFELIJKE ONZIN...

...was te lezen in een gewestelijke krant. Ik lees alleen de weekend krant van "De Standaard" en dus was het een oud medewerker die mij onlangs een exemplaar van die krant van... 28 november 2014 bezorgde. Iedereen die maar een beetje op de hoogte is van wat er ooit is gebeurd in het "Norbert Hey Center" weet dat Pierre Kartner gedurende de hele tijd dat hij in de zaak aanwezig was, geen pils heeft gedronken, zelfs geen "pintje" heeft aangeraakt. En dat hij bij zijn 2e optreden in de zaak netjes op tijd was en minstens anderhalf uur ononderbroken optrad. Zo is nog maar eens gebleken dat men roddels, zelfs als die in de krant staan, helemaal niet ernstig moet nemen. Laat staan geloven.
Reactie Eddy Bru Tyros : Ik ben 8 jaar lang lid geweest (sax, klar, fluit) in het "Vader Abraham Showorkest" van 1972 tot 1980 en NOOIT heb ik iets dergelijks mede gemaakt, Pierre was altijd stipt en correct op alle afspraken. Dit is dikke zever!

EEN EENZAME VLUCHTELING...

...voor de gesloten slagboom van het vluchtelingenkamp, ondergebracht in een voormalige kazerne, in Sijsele bij Brugge. Vergeet het vrienden : toen deze foto in januari 1979 genomen werd was het nog een militair depot en ik heb er geen benul van hoe MIKE VERDRENGH daar belandde voor een foto bij een artikel dat aankondigde dat het tv-programma "Rad van Fortuin" van de Vlaamse Televisie op vrijdag 16 februari zou doorgaan in de "Norbert Feestzaal". Oorspronkelijk een Amerikaans tv-spelprogramma ("Wheel of Fortune") later ook uitgezonden door de Nederlandse televisie, RTL 4, VTM en nu bij SBS 6). Een afbeelding van het volledige artikel is te bekijken op deze webpagina :

  KLIK HIER


DE WEBPAGINA OPENT IN EEN NIEUWE AFZONDERLIJKE WEBPAGINA :
SLUIT DE PAGINA OM VERDER NAAR "FaceBoek" TE KIJKEN

WINNAARS VAN HET EUROSONGFESTIVAL...

tack

...werden na hun overwinning meteen gevraagd op te treden in prestigieuze zalen. Toch slaagde ik er in om het Nederlandse "Teach-In", kort na hun overwinning, ook te laten optreden in het "Norbert Hey Center" (zie foto). Relaties zijn alles in het leven. Harry van Hoof schreef, tijdens mijn zangcarrière, bijna alle arrangementen voor mijn songs en leidde de repetities voor het koor en orkest van mijn theatershow. Maar Harry dirigeerde voor Nederland ook jarenlang het eurosongfestivalorkest. Vandaar... "Teach-In" was een popgroep uit Enschede (zal Bert Bennett graag horen). En vanaf 1976 maakte de Vlaamse zangers Betty Vermeulen deel uit van de groep. (Even een opmerking voor die paar rancuneuze mensen : " Teach-In" wist noppes over het bestaan van "HET" Hey Center. Maar kenden wel "den Norbert", zoals ook bijna alle bezoekers de feestzaal noemden).

BIJNA WAS IK HET VERGETEN...

N

...de verjaardag van Donna Summer. Allebei zijn wij geboren op 31 december. Zij in Boston en ik in Brugge. In 2015 zou ze 67 jaar geworden zijn. Maar helaas is ze veel te vroeg overleden. In mei 2016 zal het vier jaar zijn. Heel toevallig kreeg ik in 1974 haar single "The Hostage" toegestuurd en ik maakte er bij Radio Mi Amigo "Norberts Tip For The Top" van. Mijn Amigo collega's heb ik niet kunnen overtuigen om het als "Mi Amigo's Lieveling" te kiezen. Toch draaien ze het, en andere radiostations volgden en het werd haar eerste grote hit. Ze kwam mij in Den Haag persoonlijk bedanken, en die avond zijn we samen gaan stappen en het werd "a night to remember". dankzij Bert die ons wegwijs maakte in "The Hague by night". En toen ze later als echte wereldster voor een tournee terug naar Europa kwam, eiste ze van haar producer : "I wanna perform in Norberts place". In de "Norbert Hey Club" werd het begin 1975 een eerste optreden waarbij de grote zaal méér dan uitverkocht was (gelukkig kneep de brandweer een oogje dicht).

LIEFDE VOOR MUZIEK...

...een Tv-programma op de Vlaamse commerciële TV. Eeen doorslagje van "De Beste Zangers van Nederland" waar in het zonnige zuiden artiesten elkaars repertoire zingen. Op 16/20/2016 waren de liedjes van Paul Michiels aan de beurt en zelf zong hij als apotheose "Let's Dance" van Davod Bowie. Polle Pap (zoals zijn vrienden hem noemen omdat zijn vader melkboer was) maakte deel uit van de Vlaams/Engelse groep "Octopus" Op aanbeveling van Mike Verdengh en Guido Van Lieferinghe kwamen ze bij Sylvain Tack terecht. En die zag er een kans in om van het nummer van Paul Severs ("Ik ben verliefd op jou") een Engelse versie te maken.
Op de foto boven : achter midden met lang haar en baard : Paul Michiels. Enkele Hey Meisjes waren fans en de buurjongesns hadden hun duikerspakjes aangetrokken (octopus, weet je wel...). Ondanks Mike en Zaki meezongen in het achtergrond koortje werd het een hit in Vlaanderen (zie ook vervolg hieronder bij de reacties)...
Met René Vlaeyen had ik een goede samenwering, we haalden heel wat internationale vedetten naar België. Zijn broer Robert maakte deel uit van "Octopus", vandaar dat ik de groep al vlug contracteerde. Octopus" werd de lievelings band van het publiek in de "Norbert Hhey Club / Center) en dat was niet voor een klein deel te danken aan Paul, een begenadigd muzikant, componist en zanger, en een innemende man ! Later zou hij solo als P.P.Michiels en met het duo "Soulsister" nog meer sucessen boeken.

EIN PROSIT...

...ein Prosit, der Gemütlichkeit. Helaas toen niet op 2016 maar bij het optreden in het "Norbert Hey Center" (zijn laatste in dat jaar) proost ik met Wiil op een succesvol...1980. Hierbij past de kreet, die wij als "Mi Amigo DJ's" zo dikwijls hebben gebruikt tijdens de presentatie van een "ouwe topper" : "Was je toen al geboren, schat ?"...

ER IS EEN VLAAMS SPREEKWOORD...

..."het ene plezier is het andere waard". Dat was zeker van toepassing op Will Tura en mezelf. Ik ken Will nl. al van in de tijd dat hij "eenzaam" en hoogstwaarschijnlijk nog "zonder jou" alleen met zijn gitaar op bals en dansfeesten zong en samen optrad met tal van andere collega's zoals Rita Deneve (toen nog Rita Dee). Toen al kon hij rekenen op de steun zijn te vroeg overleden broer Staf. Facebook is niet de plaats om ons hele verhaal te vertellen. Will was wel steeds bij belangrijke gebeurtenissen in mijn showbizz periode. Het was dan ook maar normaal ik, bijvoorbeeld bij de voorstelling van zijn nieuwe plaat, ook aanwezig was. Hier in 1979 met twee van mijn Hey Meisjes (Dorine en Marleen) en twee top-DJ's : Guy Rebry ("Norbert Hey Center", Brugge) en Patrick Valberg ("Norbert Feestzaal", Roeselare).

PAUL EN PAULETTE...

...tijdens een optreden in het "Norbert Hey Center". Het waren "magere" jaren waren voor Vlaamse zangers, maar met een uitzonderlijke "gratis toegang" slaagde ik er toch in hem te laten optreden voor een "vol huis". Met vriend Paul heb ik soms vele (ook nachtelijke) uren musicerend en componerend doorgebracht. En Paulette zorgde met een glaasje wijn voor de inspiratie. Ik wens haar dan ook veel sterke toe in deze voor haar moeilijke tijd.

ROB DE NIJS WAS DE POPULAIRSTE...

...vedette in het "Norbert Hey Center". Hij was "kind aan huis" bij ons en kende de zaak en het publiek als geen ander. Hier een videofragment van zijn zoveelste optreden, deze maal op het groot podium. Een medewerker maakte een opname als "aandenken"", van het échte camerawerk had hij duidelijk geen kaas gegeten. In die tijd was Rob even populair in Vlaanderen als in Nederland. Hij logeerde trouwens dikwijls met zijn (zoveelste) vriendinnetje in het "Thermea Palace Hotel" in Oostende. Over Rob en "de Vlaamse meisjes" doe de wildste verhalen de ronde. En het aangename is dat ik denk dat de meeste hiervan ook een grond van waarheid bevatten...

HIJ SPEELDE PIANO...

...feitelijk al zijn leven lang. Op feesten en partijen, op bruiloften en begrafenissen, op recepties en bijeenkomsten, in zaaltjes of in openlucht. Hij kende deuntjes van Tsjaikofski tot Verdi, van Bobbejaan tot Bob Scholte, van Marva tot Rob de Nijs. Orkestjes en DJ's met "moderne" klankversterking verplichten hem huispianist te worden in een restaurant om 's middags en 'avonds de gasten wat muziekjes te laten horen. Het volstond hem een deuntje, dat hij niet kende, voor te zingen en hij speelde het / 1975... meteen. De grote droom van Raoul was om ooit eens in een "grote zaal" te mogen optreden. Op een vrijdagavond liet ik hem in het "Norbert Hey Center" optreden. Ik had speciaal een piano gehuurd en zelf begeleidde ik hem op drums. Hij straalde als had hij net het Eurovisiesongfestival had gewonnen !
Het restaurant was "Bij Lamme Goedzak" waar alle oudere Bruggelingen wel eens van een smakelijk "etentje" proefden. In 2016 stond het al jaren te koop. Weer was Damme een stukje gastronomische geschiedenis kwijt.

IN 1974 / 1975...

...nodigde ik Amigo Bert (Bert Bennett) en al mijn vrienden Mi Amigo DJ's uit voor een gastoptreden in de 'Feestzaal Norbert Hey Club". Hier Bert in de kleedkamer.
Het was trouwens Bert die alle Radio Mi Amigo promotie en commercials voor de "Norbert Hey Club" ingesproken had. Waarvoor eeuwige dank.

"NORBERT SHOW" in zijn HEY KLUB / HEY CENTER

VOOR DE BEZOEKERS...

...en oud-medewerkers van het "Norbert Hey Center", een herinnering aan een tijd waarover, met enige nostalgie en zelfs weemoed, nog veel geschreven en gepraat wordt : "Norberts Hey Meisjes en Show- en Dansgroep" in het begin van de jaren tachtig op het groot podium van de feestzaal.
--------------------------Reacties-------------------------------
Eric Marechal : Waar is de tijd ervan intussen is dat ook al meer dan 40 jaar geleden. We zaten er toen elke week!

EEN MOOIE HERINNERING...

...voor wie het hebben meebeleefd. Voor anderen een klein voorbeeld van "hoe het was". Dit is een opgestuurd krantenknipsel, en helaas een "knipsel" (de datum is dus niet te achterhalen :1976 ?). Het onderschrift bij de (gerestaureerde) foto beschrijft o.m. wat er op de foto te bekijken valt : "Norbert hield de belofte die hij deed bij de opening van zijn feestzaal Norbert Hey Club : het is een polyvante feestzaal geworden voor jong en oud. Op de foto Norbert en zijn Hey Meisjes, zijn orkest Norbert's Hey Company en Hey Showgroep. Elk weekend en bij speciale gelegenheden brengen zij een denderende show. Een feestzaal / discotheek met zo'n bijzondere eigen showgroep is, voor zover wij weten, uniek of in elk geval baanbrekend.".

DE "NORBERT HEY COMPANY"...

...het publiek de hele avond niet meer op de dansvloer krijgen met "muziekjes-voor-jong-en-oud". De "Norbert Hey Company" verzorgde alleen de begeleiding van de songs die ik live song (soms met de Hey Meisjes en/of de showgroep). De DJ's en de quadrafonische geluidsinstallatie brachten het publiek wel aan het dansen in het "Norbert Hey Center". Het orkest zelf trad een kwartiertje op als attractie : met snoeiharde gitaren, synth en drums brachten zij swingende pop, rock en blues. Soms kon ik het niet laten om zelf synth te spelen en aldus de vier gitaren ten volle tot hun recht te laten komen. Op de foto achteraan : het background koortje van mijn Hey Meisjes met Jacqueline, Hilde, Marleen en Gina.

DE SHOW GAAT BEGINNEN...

N

...en aan de versiering van de zaal bemerkt men het al : het is de feestmaand december 1975. In de halve duisternis dringt het publiek samen aan het podium waar Norberts Hey Meisjes en Showgroep hun plaats innemen. Een beetje zenuwachtig zijn ze wel, iedereen die ooit op een podium heeft gestaan kent dat gevoel : "de track" heet dat. Binnen enkele ogenblikken start de muziek, de spotlights lichten op en de "Norbert Show" begint.

SHOW OP HET KLEIN PODIUM...

...van het "Norbert Hey Center" was rekening houdend met de kleine afmetingen van het podium (achter de DJ en sound set), niet zo eenvoudig. Bij de solo nummers van "Norberts Hey meisjes en Showgroep" op dat kleine podium was een regie een must. Onderaan rechts van de foto hiernaast bemerk je dan ook hoe ik alles goed in het oog houd, en meteen ook zorg voor het bedienen van de belcihting en de klank. Het kleine podium (met diverse niveaus) was gebouwde achter de DJ installetie en vroeg om een speciale choreografie voor de dansnummers.

EEN MOOIE HERINNERING...

...voor zij die ooit een bezoekje brachten aan de Feestzaal "Norbert Hey Klup", of na de verbouwing in 1979, "Norbert Hey Center". Voor wie het nooit heeft meegemaakt, nog te jong was in de soul- en disco jaren zeventig, of te veraf woonde : een beeld van hoe ik, ook tijdens mijn DJ set en de "BRUGSE TOP 40" shownummers bracht (met mijn Hey Meisjes en Showgroep) op het klein podium achter de DJ installatie. De verkleurde amateurfoto werd dusdanig gerestaureerd dat die, voor zover mogelijk, de werkelijkheid benadert.

NOG EEN KIEKJE...

...van het "Norbert Norbert Hey Center" voor de vrienden die nog meegewerkt hadden, vroegere bezoekers van de feestzaal of wie eens wilde bekijken hoe het er aan toeging. Het klein podium bestond uit 4 niveaus. Niveau 1 : de DJ met de studio voor klank, licht, effecten en video. Niveau 2 en 3 : dansvloer voor de showgroep of de guitaristen van de "Hey Company". Niveau 4 : voor het drumstel of solist(e) van de showgroep. Een show ontwerpen voor een dergelijk podium was niet eenvoudig. Maar ik had ooit gezien hoe men in de "Folies Bergére" in Parijs een show met een groot ballet bracht op een podium van... 7 m. diep. Wat in Parijs kon moest in Brugge, alle verhoudingen in acht genomen, ook kunnen. Vandaar. Alleen de kostumering had letterlijk veel meer "om het lijf"...

HET MOETEN NIET ALTIJD...

...de 'Norbert Hey Meisjes" zijn die op deze pagina in de belangstelling staan en op de foto's te zien zijn. Terwijl ik een solo nummer zong waren mijn Hey Meisjes zich vlug aan het omkleden voor het volgende shownummer. Maar geen nood : de meisjes van het "Norberts Showballet" waren best in staat op een refreintje mee te zingen. De foto is genomen bij een optreden op het klein podium can het "Norbert Hey Center".

"WEET JE WAT WE DOEN...

...we blijven lui vandaag, samen loom languit...". Repetitie van onze versie van de toenmalige hit van Conny Vandenbos "Weet je wat we doen", voor een show op het groot podium van het "Norberts Hey Center". Een duetje met Marleen, toen captain van "Norberts Hey Meisjes". Het is uitzonderlijk dat er een kiekje van repetities in het euromediArts archief op de cloud te vinden is.

ZOALS OP ANDERE FACEBOEK PAGINA'S...

...al te bekijken is, dansten en zongen mijn Hey Meisjes niet alleen tijdens mijn show, maar waren ze bij gelegenheid ze ook hostesses, mannequins, pr-meisjes, enz. En Jacqueline kon niet alleen tijdens mijn DJ-set platen scherp stellen als een doorwinterde DJ., maar ze was ook turnkampioene. En zo kwam ik op het idee haar een doorlopende salto naar links te laten uitvoeren en hierbij een speciaal lichteffect te gebruiken dat een draaiende beweging naar rechts maakte. Met als resultaat steeds weer een daverend applaus van het publiek. (foto simulatie in 2005 door Jos Verlinde)

KERSTSTEMMING...

...in het "Norbert Hey Center". Het Kerstboompje was alvast niet in verhouding met de grote van de zaal. Het werd ook op het hoogste vlak van het kleine podium geplaatst. De branweercommandant van Brugge, de jongste van België, was een goede vriend van mij want we hadden samen in dezelfde amateurbands gemusiceerd. Hugo was nl. ook een uitstekend pianist. En hij wees me op het gevaar van een grote kerstboom met bijhorende lichten in een zaal waar 1.000 of meer bezoekers in feeststemming waren. En hij joeg mij de schrik op het lijf met angstaanjagende verhalen over fatale branden in feestzalen en discotheken...

HET DOET EEN MENS TOCH WAT...

format

...ik leef zeker niet in het verleden, hiervoor vind ik het heden te boeiend. En toen ik het 1974 aandurfde om iets heel nieuw, zoals de "Feestzaal Norbert Hey Club", te ontwerpen en te realiseren had ik er geen flauw idee van dat het 40 jaar later nog zo sterk in de herinnering en in honderden, foto's en persknipsel, zou blijven voortleven. En voor zover ik weet is er later nergens nog zo'n "feestzaal waar iedereen zich thuis voelt" gerealiseerd. Hiernaast : geeft de alles behalve kwalitatieve amateurfoto toch een goed beeld van de sfeer op oudejaarsavond.

NATUURLIJK WAS IK ER OOK ELK JAAR BIJ...

format

...op de foto hiernaast, (met wit hemd half verborgen achter de hangende box van de techniek) op kleine podium mijn Hey Meisjes en jongens en meisjes van mijn showballet. Heimwee heb ik niet, maar dat je zovele mensen onvergetelijke (oudejaars)avonden hebt bezorgt, is een mooie herinnering. Van Joris kreeg ik een overzicht van wat er hier en daar of Facebook van vroegere medewerkers en/of bezoekers te lezen is : "Was toch een leuke tijd, de beste van mijn leven," / "Ja, zou ik graag overdoen, zonder twijfel." / "Ik ook een mooie tijd, hé" / "We kunnen helaas die tijd die terugdraaien." / "Nee, maar we hebben het wel meegemaakt hé, dat kunnen ze ons niet afpakken." / "Het is iets waar ik met fierheid op terugblik." / "Jij niet alleen hoor, ik denk allen die hebben meegedanst in het ballet van Norbert." / "Nog steeds geen tijdmachine beschikbaar om terug te keren naar die mooie tijd. Ik zou die wel opnieuw willen beleven.", "Dat vergeet ik nooit" (enz.)...
2013 : OUDEJAARSAVOND...
...uit dezelfde reeks oudejaarsavond amateur kiekjes : mijn Hey Meisjes op het (kleine) podium : dat beteken dat ik zelf aan draaitafels sta maar slechts gedeeltelijk zichtbaar door de centrale hoog opgehangen belichting box waarop ook de volgspot.

ER GAAT NIETS BOVEN LIVE ZINGEN...

...dat zal ieder zanger of zangeres die kàn zingen bevestigen. In mijn feestzaal was dat niet altijd mogelijk : het was al een moeilijk genoeg om op het "klein podium" met de hele showpgroep te dansen en zingen. Voor alle zekerheid werd er dan ook altijd megezongen met een bandopname. Zelf zong ik altijd live met een afzonderlijke microfoonlijn, de groep zong mee met "de band" en hiervoor gebruikten we twee andere microfoons. Daarom vond ik het prettig (ik heb een hekel aan "leuk") om eindelijk eens een foto te vinden van een show op het grote podium. Hier zingen we met mijn orkest "Norbert's Hey Company" die vooral een gitaargroep was (net als "The Shadows" met bas-, slag-, solo gitaar en drums). Al speelde iemand van de groep of ikzelf wel op eens op synthesizer tijdens een optreden of studio opname.

WILL VAN DER STEEN...

tack

...was een grote hulp bij het opstarten en het succes van de "Norbert Feestzaal (Norbert Hey Club)" in Brugge. Will (Willem Steentjes) was een duivel-doe-het-al en was o.m. een onverbiddelijk kassier tijdens feestavonden in de grote zaal. Stiekum een pilsje meejatten kwam een ober duur te staan. En vooral voor de techniek van de zaak en de show was hij van groot belang. Zo verzorgde Will ook klank en licht tijdens de show op het groot podium (op de foto onderaan een finale van een optreden). Het duurde even voor we iemand konden opleiden om die taak van hem over te nemn. Will werd studiotechnieker, o.m. bij Jack Dersey (Jack de Nijs), om later uitbater te worden van een eigen studio.

DE HEY CENTER "NORBERT SHOW" OP VERPLAATSING

NORBERT DRIVE-IN SHOW...

...

HET BESTUUR VAN EEN VOETBALCLUB...

...(de naam het ligt me voor op de tong, ik denk FC Pittem...) kwam met een delegatie speciaal naar mijn feestzaal om me te overtuigen toch weer eens "buitenshuis" te op te treden, zoals ik vroeger voor hun vereniging blijkbaar succesvol had gedaan op hun supportersfeest. Gelukkig had ik Alfons (Rob Ronder links op de foto) als nuchtere Nederlandse steun. En... ik ben er uiteindelijk toch gaan optreden.
-------------------------------------------------------------------
Reactie Alfons Jagtman : We zijn samen eens een keer naar een wedstrijd van Cercle Brugge tegen ik dacht Club Brugge geweest. Als ik de naam Cercle Brugge hoor moet ik altijd aan Norbert denken...
-------------------------------------------------------------------
Reactie Norbert : Cercle-Club was een van de weinige, zo niet de enige, echte stadsderby uit de hoogste afdeling in de lage landen. Gelukkig dat jij dat nog weet van die wedstrijd, zoals zo dikwijls komt het verleden bij mij alleen weer tot leven als vrienden er mij attent op maken...
-------------------------------------------------------------------
Reactie Alfons Jagtman : Nu je het zegt, dat kan ik me inderdaad nog herinneren. In de zaal had je het Cercle en het Club supporters kamp .. de Cercle supporters waren in de meerderheid. Maar wat gingen beide groepen vreedzaam met elkaar om .. hoe tijden kunnen veranderen ...

NORBERT HEY KLUB / HEY CENTER BACKSTAGE

WIE HAD OOIT DURVEN DENKEN...

...dat ik een van mijn trouwste fans zou overleven. Ze was al fan toen ik nog zanger, DJ bij Radio BRT en Mi Amigo was. En dan... opende ik mijn feestzaal naast haar deur. Ingrid was er altijd en voor iedereen. Ontelbare boeketjes bloemen heb ik van haar gekregen na een optreden. Men noemde haar terecht de "moeder van "Norberts Hey Meisjes". De oudste van 11 albums die ze had verzameld over mijzelf en de feestzaal heeft ze mij nog gegeven. Ze was zo fier toen haar zusje Dorine en Eddy deel uitmaakten van "Norberts Hey Showgroep". "En dat vergeet ik nooit", Ingrid, ik zal altijd met dankbaarheid aan je blijven denken. De begrafenis was op 04/10/2016.
(foto montage : Dennis Garcia).

UIT HET OOG, UIT HET HART...

...zo gaat het dikwijls. Maar ik behoor nu eenmaal tot de zelfdzame soort mensen die niet vlug vergeten wat anderen voor mij gedaan hebben. Dus Ingrid zeker ook niet. Net als haar toenmalige man Freddy is zij het hele bestaan van de "Norbert Feestzaal" onze toevlucht in goede n slechte dagen geweest. Ingrid was niet alleen de "moeder van mijn Hey Meisjes" maar ook de mannelijke leden van de show- en dansgroep hadden meer dan een boontje voor haar. Op de foto boven met Luc (secretaris van de dansgroep) en Guy (nog geen DJ maar solist van de dansgroep. Op de foto onder met Philippe (van de dansgroep) en Jacqueline (van Norberts Hey Meisjes). De naam van de jongen onder links op de foto, weet ik niet meer. Maar dat zal wel niemand verbazen die mijn geheugen capaciteit kent...

ACHTER DE SCHERMEN...

...van een showgezelschap is het oefenen en samenkomen geblazen. De glamour en de glitter van het optreden komt later. Het is, zoals ik als regisseur altijd zei : "Eerst oefenen, meid, oefenen". Dat was ook het geval voor de jongens van de dansgroep, de DJ's en technici. Op de foto : een samenkomst met enkele van mijn Hey Meisjes en dansers. Slechts enkelen hebben het later ook professioneel waar gemaakt : Rik, Guy, Selly, Frans e.a. bv. waren succesvol in het vak. Ik lees en hoor zo dikwijls dat het voor zovelen een onvergetelijke tijd was. Sommmigen zijn glad vergeten aan wie ze "die tijd" te danken hebben. Maar wie in de showwereld op "dankbaarheid" rekent komt bijna altijd bedrogen uit. En zoals Will Ferdy het in een lied heeft gezongen : "Geld, geld, geld, wat wordt er in de wereld toch gerekend en geteld"...

DE HONGERIGEN SPIJZEN...

...was de gewoonte als "Norberts Hey Meisjes en Hey Showgroep" in de namiddag een pittige repetitie hadden en dezelfde avond moesten optreden. Tijd voor even naar huis te gaan was er dan niet en aan de bar in de inkom van de zaal kon men ook lekker smullen van hotdogs, hamburgers, croque monsieurs, brochettes, 1/2 kip en een bord frites. Uiteraard met een koffie of een pittiger drankje. Na de verbouwing in 1978 van de "Norbert Hey Club" tot "Norberts Hey Center" kwam er op het balkon in de "Klub Méditerranée" een restaurant : een gezellig kader voor een uitgebreid etentje.
--------------------------- Reacties -----------------------------
Marleen Vansteenkiste : Ja, en "t was ook lekker
-------------------------------------------------------------------
Walter Galle : Er was blijkbaar aan alles gedacht!
-------------------------------------------------------------------
Patrick Tamsyn : Norbert heeft altijd goed voor zijn medewerkers gezorgd, zelfs soms in quasi onmogelijke omstandigheden.
-------------------------------------------------------------------
Johan Maenhout : Het was er lekker om te eten in het restaurant in het Norbert Hey Center!

HET GING ER SOMS VROLIJK AAN TOE...

...in de kleedkamers van de "Norbert Hey Club". De IT-ers die het Norbert.be web verzorgen toen niet eens geboren waren. Het web bestaat dus uit herinneringen en foto's, hen werden toegestuurd door medewerkers en bezoekers die het wél hebben meegemaakt. Natuurlijk krijg ook ik van hen regelmatig scans met de vraag : wat is dit en/of wie zijn dat? Nu is namen onthouden voor mij altijd al een ramp geweest. En ik heb ook veel te snel geleefd en dus alleen als anderen mij zeggen "weet je nog dat"... gaat bij mij een belletje rinkelen. Zo herken ik (op de foto onder) naast mij (met bril ) Marleen, dan Marianne en helemaal links Eddy. Van die andere jongens van mijn showgroep" weet ik niet meteen de naam. Kan iemand mijn geheugen ff opfrissen ? Dan maak ik eindelijk weer een goede beurt bij de redactie !

ER WAS BLIJKBAAR GEEN GEVAAR...

...dat je zou omkomen van de dorst. Tenminste als je in het "Norbert Hey Center" deel uitmaakte van "Norbert's Hey Meisjes of Showgroep". De fans stonden blijkbaar in de rij aan te schuiven om er "eentje" te betalen. En zoals op het kiekje te bekijken is, had niemand daar problemen mee...

SAMEN MET ENKELE VAN MIJN HEY MEISJES...

...en meisjes van het showballet in... 1982. Gezellig samen op de trap van de "Klup Méditerranée" in het "Norbert Hey Center".
--------------------------- Reacties -----------------------------
Marleen Vansteenkiste : Toffe foto !
-------------------------------------------------------------------
Filip Millecam : Marleen, ken jij nog alle meisjes die daar samen met jou zitten? Ik herken Rita ... maar anders is mijn geheugen een zeef!
-------------------------------------------------------------------
Marleen Vansteenkiste : Rita, Caroline, ikke, Kathleen en de rest vergeten Fluppe.

EEN GEVAARLIJKE KUNST ?

Norbert Hey Meisjes

Als lid van een dansgroep en ook van "Norbert's Hey Meisjes" kon het wel eens fout lopen tijdens een repetitie. Mijn Hey Meisje Gina kan, met een hand in het gips, niet mee dansen en blijft in de kleedkamer. En voor een keer mag één pilsje wel.
"L'ordre c'est la base de l'economie", van huize uit economist weet ik dat, maar zo te zien heb ik gefaald om dat aan mijn Hey Meisjes door te geven. Toch wat kleedkamers betreft...

EEN VAN DE VOORDELEN...

...van lid te zijn van de "Norberts Hey Showgroep" was dat het eenvoudiger was om de grote vedetten, die optraden in "Norberts Hey Center", te ontmoeten. Hier, als ik me niet vergis, een piepjonge Eddy bij Will Tura. Dit was de "mannen" kleedkamer en, als de showgroep niet moest optreden, was die voorbehouden aan de optredende vedetten. Will Tura was toen op het toppunt van zijn succes en straalt vertrouwen uit. Op de achtergrond is een gedeelte zichtbaar van een oude affiche van de "NoberTheatershow".

HET ZIJN ALTIJD DE MEISJES...

...van een ballet of showgroep die de meeste aandacht en/of populariteti krijgen. Op enkele uitzonderingen na, zijn ook in het klassiek ballet prima ballerinas de vedetten. Na zovele jaren heeft men het dan ook nog altijd over "Norbert en zijn Hey Meisjes" en al te dukwijls worden daarbij de mannnelike dansers van de showgroep vergeten. Daarom een klein eerhestel. Hier zijn de dansers (sommigen van hen waren ook acteur en/of muzikant) die mede het succes bepaalden van de eerste shows in de "Norbert Hey Club", later het "Norbert Hey Center" : Rik, Guy, Gerby en Philippe.

PATRICK WAS HET JONGSTE...

...en eerste Brugse lid van showgroep in de "Norbert Hey Klup". Wellicht hierdoor was ik een beetje zijn beschermengel en mocht hij ook met mij (dikwijls samen met Rosette, het eerste Brugse meisje van de groep) meerijden toen er ook nog repetities waren in Wevelgem. En ik bracht Patrick hierna ook dikwijls naar huis. Vanaf begin 1978 was hij ook, net als zijn broer Franky Merckx, officieel ingeschreven in het personeelsregister. Met Patrick had ik, zoals ik mij herinner, een prima relatie. Daarom deze goede raad : als "vrienden" kwaad over mij spreken, vraag ook eens aan mij wat ik hierover denk en weet. Je zal verbaasd zijn hoe men soms een loopje neemt met de waarheid. En tenslotte er is maar één persoon die alles weet over het "Norbert Hey Center" en "Radio VBRO". Je mag twee maal raden wie...
-------------------------- Reacties -----------------------------
Patrick Merckx : Norbert, het was niet enkel met Rosette maar ook met mijn zus Martine dat je mij meenam naar de repetities in Wevelgem, maar Martine stopte al na enkele weken. Wij hadden inderdaad een prima relatie, wij hebben nooit woorden gehad en voor zover ik het mij herinner nog steeds niet. Ik heb een hele fijne en leuke tijd gehad en zou het zo opnieuw willen beleven. Wat uw goede raad betreft, idem dito want de persoon die het meeste kwaad over je sprak, zit opnieuw tussen uw vrienden. Je mag éénmaal raden wie

HIJ WAS DE PLAYPBOY...

...van de Norbert Hey Showgroep. Knappe, vriendelijke jongen en een goede danser, meer was er niet nodig om menig meisjeshartje in de Norbert Hey Club op hol te laten slaan. Hij kwam ook uit de "Up to date" groep en ik noemde hem "kerel". Ik zou echt niet meer weten waarom. Misschien had het iets te maken met mijn gebrekkig geheugen voor namen. Ook met Philippe (Masselis) heb ik nog regelmatig contact en we zijn dan ook van plan om regelmatig samen "eentje op te pakken"...

AAN U DE KEUZE...

N

...wie is de mooiste? Marleen, toen captain van "Norberts Hey Meisjes", of de orginele en legendarische sportwagen, de MATRA SIMCA BAGHEERA ! De plaatselijke concessionaris had aan Birger Jensen (de toenmalige populaire keeper van Club Brugge) en aan mezelf aangeboden om, voor de publiciteit en tegen een spotprijsje, met de MATRA te rijden. Om op te vallen werd er dus wel een brede kleurstreep op de wagen aangebracht. In mijn geval was dat oranje, de kleur van het "Norbert Hey Center". Toen de Belgische Rijkswacht later de onzalige gedachte kreeg om een rode streep op hun wagens aan te brengen, werd onze concessionaris "vriendelijk" verzocht de streep van onze wagens te verwijderen.
---------------------------Reacties------------------------------ Dave Fuller : Love Matra s, I've owned 2 murena
-------------------------------------------------------------------
Andre D'Hondt : Zijn het momenteel geen Solden ? Awel, geef ze mij alle 2 voor de prijs van 1 . Deal, Norbert ?
-------------------------------------------------------------------
Marleen Vansteenkiste : Amaai van wanneer is da? Leuk!
-------------------------------------------------------------------
Norbert : Tot ongeveer 1978 had ik nog de Ford Capri van in de Mi Amigo periode, Filip. Deze foto is denk ik van rond 1979.
-------------------------------------------------------------------
Patrick Merckx : In 1977 had je de Matra al, je hebt mij nog thuisgebracht met de Matra toen ik nog op Fort Lapin woonde. Op mijn 16e verjaardag, 2 Feb 1978, kreeg ik mijn Yamaha (Yamahaha zoals jij die noemde) en toen woonden we al op Dudzeelsesteenweg.
-------------------------------------------------------------------
Gunther Mampaey : Drie plaatsen vooraan, fan van geweest, nooit eigenaar helaas

"JE NEEMT BEST EEN WAAKHOND"...

N

..zei de politiecommissaris toen er was ingebroken in mijn feestzaal (toen de "Norbert Hey Club (later Center)"). Uit de politiekennel kwam "Arianne" (met een "A" zoals alle rashonden dat jaar). Voor de meeste medewerkers en mezelf was het een trouwe, vriendelijke bondgenoot. Maar van een dief die zich, na het sluiten in de zaak, stiekem had laten opsluiten vonden we 's morgens bij de deur van een ingetrapte nooduitgang alleen wat kleerscheuren en veel bloed terug . De rijkswachter die de nodige vaststellingen kwam maken zei langs de neus weg : "Die zal er ook niet goed van geweest zijn...". De laatste jaren van zijn gelukkig leven was Arianne de bewaker van de "Radio VBRO" studio.
---------------------------Reacties------------------------------ Marleen Vansteenkiste : Mooie foto... waar is de tijd ?
-------------------------------------------------------------------
Filip Milledam : En zie ik daar een Cabbalero bengelen in de mond van Norbert ?
-------------------------------------------------------------------
Norbert : ...en Claude François is net op Radio 1 in aan het zingen : "Comme d'habitude"...

ZO KON HET OOK...

N

...maar dan moest je wel via een andere straat de feestzaal van het "Norbert Hey Center" bereiken. De zaal was een vrijwel losstaand gebouwd ombouwt door garages, waarvan er slechts twee behoorden tot de zaal. Er was ook nog een zijingang en Christine wist als lid van de "Norbert Hey Meisjes" die wel te vinden. Toen ze verliefd werd op een knappe jonge man die kelner was in de zaak, was het, zoals de allereerste "Norbert Hey Meisjes" het al pittig wisten uit te drukken : "verliefd, verloofd en dan... verdwenen'.

HET WAS DJ SELLY...

...die er op aandrong om even een kijkje te nemen bij een talentvol dansgroepje uit Wevelgem : "Up-to-date". Beweren van ik meteen wild enthousiast was om naar Wevelgem te trekken, dat nu ook weer niet. Maar ik wou Selly ook nie teleurstellen en ik kende Wevelgem omdat ik er als zanger veel had opgetreden ne met succes. Ik was verbaasd van de veelzijdigheid en de potentie van de groep. En jawel, leden van deze grep vormden later de kern van de show bij de opening van de feestzaal.

"NORBERT FEESTZAAL" IN ROESELARE

VOOR JONG EN OUD...

...was altijd mijn motief. In de muziek, voor de radio, tijdens optredens en in mijn feestza(a)l(en). Het is niet de gemakkelijkste weg. Voor een "niche" publiek, progressieve of andere doelgroep werken is normaal wat eenvoudiger. Toch werd ik soms gevraagd voor een dergelijke publiek op te treden (kleinkunst, rock, internationaal zoals tijdens de "British Week" bv.). Dus weet ik dat een dergelijk publiek ook best vluchtig en kritisch kan zijn. Hieronder een beeld van het publiek op een vrijdagavond. Dit waren vrienden van de "Norbert Feestzaal" in Roeslelare, Wellicht willen die ook nog wel eens samen komen, bv. over 2 jaar, 40 jaar na de opening. Het wordt dan wel oud zonder jong...(foto uit het toen populairste blad "De Weekbode").