FaceBoek Logo
RM
 
NORBERT EN ZIJN HEY MEISJES...

DE EERSTE GENERATIES VAN...

..."Norbert's Hey Meisjes" waren degelijk opgeleide balletdanseressen. Op de kleine podia van tenten en zaaltjes hadden ze het moeilijk om de choreografie foutloos uit te voeren. Dat wij veel voor TV-shows werden gevraagd had zijn redenen. Zo vroeg TV-Produder Nest Janssen dan "om 10 min. op te vullen". Wat en hoe we het deden liet hij aan mij over. Als regisseur had ik trouwens vele malen voor hem gewerkt. Op TV-optredens hielden de meisjes bij het dansen de (toen weinige) monitoren en in het oog om niet "buiten het kader" te dansen. Vier van mijn Hey Meisjes waren onafscheidelijk bij mijn gewone showoptredens. Op TV dansten meestal ook de vier tot zes niet professionele meisjes mee (de zgn. "luxe-paardjes"). Ook toen ik later optrad in theaters kwamen ze pas echt tot hun recht.

"THE MODERN DANCE 20"...

...was het showballet van de eerste grote show die ik regisseerde. De choreograaf was Hugo Persyn en de meisjes dansten in deze "Top Ten Music Hall" o.a. mee tijdens het optreden van... Will Tura. Uit deze groep ontstond "Norbert en zijn Hey Meisjes". Op de foto : Christine, helemaal in het goud, als soliste bij het shownummer "Goldfinger". Helaas kon ze geen Hey Meisje worden omdat ze tijdens de weekends meewerkte in de zaak van haar ouders.

EEN GOED BALLET...

...maakt deel uit van een goede show. Dat wist ik al toen ik de eerste grote show mocht regisseren. De TV-dansmeisjes van "Top Of The Pops" van de BBC (Go Go Girls genoemd, van daar dat sommigen het hadden over mijn "Hey Hey Meisjes"), waren een goede inspiratiebron. Ook Claude François trad voor het eerst op met 4 danseressen ("Les Claudettes" of "Clodettes") in een show in de "Olympia" in Parijs op 8 december 1966. Toen bestonden mijn Hey Meisjes al en toen, na het overlijden van Claude François, de Claudettes ophielden te bestaan (ze hebben gepoogd alleen op te treden, maar dat was geen succes) bestonden de "Norbert Hey Meisjes" nog altijd.

"HET ZOU IN 2017 NOG EEN SUCCES...

...kunnen zijn op een show of schlagerfestival" zei Vincent (mijn redder in nood bij pc perikelen), toen hij deze foto opmerkte bij het overplaatsen van de inhoud van een oude PC Stick naar de Cloud. Helaas is dit...1968 en zing ik " 't Is te laat" met de "Norbert Hey Meisjes" en de "Norbert Hey Toppers". In het orkest herken je Eddy Govert (Van Mouffaaert / Le Grand Julot) op het Hohnerorgel. En helemaal rechts : Udo Montez, gitarist en orkestzanger die later bij het "Start" label van Sylvain Tack solo opnamen zou maken... o.l.v. Eddy Govert. De mini rokjes van de meisjes waren de tijd zover vooruit dat die, zo'n tien jaar later, nog een plaats hadden in de show garde robe van de dansgroep.

ZELFS DE LONDENSE SNOBS...

...behorend tot de later wereldberoemde "beatgeneration", compleet met hun hippe pakjes en lange haren, keken op als de mini-rokjes en de bijhorende knappe meiden voor het eerst in het Londens straatbeeld verschenen. Wellicht is het nu beter te begrijpen dat het een ware sensatie was toen ik in die tijd in de conservatieve lage landen voor het eerst tijdens mijn optredens mijn Hey Meisjes in mini rokjes liet dansen. Tot groot jolijt van de "moderne" jeugd en tot ergernis en afkeuring van de "welopgevoede" burgers. En bij optredens in "parochiezalen" kregen we ook niet meteen de zegen van mijnheer pastoor...

"LIEVER LIEF"...

...was de titel van een nummer dat ik schreef voor een Tv-optreden. Het was het eerste Nederlandstalige flowerpower nummer, met een aangepaste chorografie en outfit voor mijn Hey Meisjes. Hrt kwam op plaat als B-kant van " 't Is telaat". Toch werd dit nummer door de muziekproducers van de BRT Gewestelijle omroepen, tijdens een gezamelijke uitzending, verkozen tot "plaat van de week". Alhoewel ook behoorlijk kritisch over het flowerpower gedoe (lees er meer over in de post hieronder). De laatste zin was : "...Als er ooit een dag zal komen dat de mensen liever zijn, sta dan nooit die dag te verdromen, steek dàn pas bloemen in je haar...".
FLOWERPOWER WAS EIND '60 BEGIN '70... ...een jeugdcultuur die ontstond op de campus van de universiteit van Californië en speciaal in San Francisco (USA). Door Scott Mc Kenzie met zijn "If You're Going To San Francisco" en "The Mamas & the Papas" met hun "San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)" werd het ook bij ons populair. De beweging kwam op stoom toen The Beatles zich ermee identificeerden en hun album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" uitkwam. Flowerpower drukte zich ook uit in kleding, haardracht, kleurige patronen, en bloemen. Hotpants en de minirok deden hun intrede.

DE "CAPTAIN" VAN EEN SHOWBALLET...

...is altijd een soliste of solist én iemand die al langer deel uitmaakt van de groep. Hierdoor heeft zij of hij wat gezag en is de spreekbuis van de groep tegenover de choreograaf, regisseur en/of vedette . Op de foto : slechts twee meisjes brachten het, in het meer dan 22 jarige bestaan van mijn showgroep, tot "captain" : Fabienne en Marleen. Die "Norbert" band droegen Fabienne en mijn Hey Meisjes alleen in mijn allereerste shows Toen moest ik in de 'Top Ten Music Hall", Will Tura als vedette opvolgen, en de mensen in het publiek die toen al mijn naam kenden, waren eerder zeldzaam...

INTERVIEW MET CLAUDE FRANCOIS...

..."Aujourd'hui, les Claudettes sont indissociables de mon nom et de mon show. C'est un peu ma fierté d'avoir imposé sur les scènes françaises de quoi réjouir autant l'oeil que les oreilles. C'est moi qui choisis mes Claudettes."
Mag ik dit vrij vertalen als :
Zelfs na 25 jaar zijn de Hey Meisjes onafscheidelijk verbonden met mijn naam en mijn show, alhoewel ik nu toch al een hele tijd achter de schermen werk, en nog zelden op radio of in de pers en TV te horen en te zien ben. Ik ben er toch een beetje fier op om als eerste op de Belgische podia zang en dans samen te hebben geïntroduceerd. Zelfs nu nog kan een de muzikale TV-shows niet zonder danseressen. En ik koos altijd zelf wie mijn Hey Meisje werd. Sorry maar wie het over "de" Hey Meisjes heeft, kent niks van de Vlaamse showgeschiedenis. Op de foto de finale van een show en tien van mijn Hey Meisjes (1966 /1988).

DE EERSTE NORBERT HEY MEISJES...

...in oktober 1966 liet ik voor het eerst balletmeisjes van "The Modern Dance 20" meedansen met Will Tura. Het is een te lang verhaal om op Facebook te vertellen, maar hieruit ontstonden een korte tijd later "Norbert en zijn Hey Meisjes". "Hey" stond voor het platenmerk waar ik mijn eerste plaatjes opnam. Voor shows op de vele kleine podia in Belgi was er slechts (met moeite) plaats voor vier. Maar in TV- en grote shows waren ze meestal met acht of twaalf. De meisjes droegen voor de intro- en finaledans van de show banderollen met "Norbert" op. Dat was een, op zijn minst, ongewoon idee van de dames van het snitatelier. Van zodra ik wat naambekendheid kreeg liet ik die voorgoed verdwijnen. Hiernaast mijn allereerste Hey Meisjes : Fabienne (eerste captain van het ballet), Marleen (1ste meisjes met die naam), Marie-Claire en Rosanne.

IK KREEG EEN E-MAIL...

...van Rose, een van mijn "Hey Meisjes" uit de tijd toen we nog TV-vedetten waren. Zij trouwde met André, een keigoede trompettist en voortreffelijk accordeonist, muzikant van mijn orkest toen Eddy Govert orkestleider was. Een aanleiding om eens foto's uit de ouwe doos van mijn "Hey Meisjes" te bekijken. Daarom ben ik op zoek naar foto's van alle danseresjes die ooit deel uitmaakten van "Norberts Hey Meisjes". Niet eenvoudig, want dit wordt een zoektocht in het euromediArts archief met enkele duizenden foto's. In de file "Norbert Web" toch weer foto's gevonden. Van boven naar onder en van links naar rechts : Roos, Colette, Frederika, Rosanne, Claire en (Marie)-Rose..

TWEE VAN DE DRIE...

...generaties "Norbert Hey Meisjes" in de "Norbert Feestzaal" (tot 1978 de "Norbert Hey Club"). Uit de eerste generatie, boven van links naar rechts : Jacqueline, Gina en Hilde. En ui(t de tweede generatue onderaan van links naar rechts : Linda, Marie-Christine en Rosette.

TOEN WAREN ZE NOG MET ZES...

..."Norbert en zijn Hey Meisjes" in 1982. Op de foto, van boven naar onder, en van links naar rechts : "Rita, Chris, Berlinda, Martine, Marleen en Kathleen". Mijn "Hey Meisjes" koos ik altijd uitsluitend uit mijn eigen dansgroep. Voor meisjes uit de dansgroep was trouwens "Hey Meisje" worden de bekroning van veel repeteren. Ik ben de tel kwijt geraakt van de artikels en publiciteit waarop ik met vier meisjes te bekijken ben. In 1967 / 1971 dansten nochtans soms ook al zes en zelfs acht meisjes mee bij TV-optredens, in theaters en op grote shows. En zo ook vanaf 1982, vooral op de "VBRO Radioshows", en tot het einde van het 22-jarig bestaan van de dansgroep. Aan ieder van mijn "Hey Meisjes", bewaar ik de beste herinnering en blijf hen dankbaar voor hun inzet en talent.

WEET JE HET NOG OUDJE...

...toen we midden de jaren zestig deel uitmaakten van een amateur dansorkestje of rockgroep. Er was een zelfgebouwde versterker (bouwpakket) en twee luidsprekers in een houten behuizing, timmerwerk van een handige medewerker. Twee microfoons, waarvan een voor de blazers, want de gitaren en het orgel hadden hun eigen versterking en de drummer moest maar hard genoeg meppen. De tweede microfoon was voor de zanger. Alleen gebruikte ik soms een achtergrondkoortje. En dat vroeg om een oplossing die je kan bekijken op de foto onder : even door de kniëen zakken en de microfoon was voor drie (die toonvast konden zingen) van mijn vier Hey Meisjes en... daar was mijn achtergrond koortje.

KERST IN 1971 : NORBERT EN ZIJN HEY MEISJES..

...wensten alle alle vrienden, ook in 2016, net zoals in 1971 : een ouderwets Zalig en Gelukkig Kerstfeest. De foto is de opname van een fragment van de "Norbert Kerstshow", in een speciale opvoering van de "NorberTheaterrshow". Mijn Hey Meisjes hadden, bij het zingen van stemmige Kerstliedjes, de kleedjes aan die oorspronkelijk ontworpen waren voor het fragment van "The Sound Of Music" in de "Norbert en zijn Top Ten Music Hall".

KERST IN 1976 : NORBERT EN ZIJN HEY MEISJES..

...wensten alle alle vrienden, ook in 2017, net zoals in 1975 : een ouderwets Zalig en Gelukkig Kerstfeest. Op de foto met de eerste "Norbert Hey Meisjes" van de 2e generatie. Hilde, Gina, Marleen en Jacqueline vormden een dansgroep waarvan heel wat fans beweerden dat het de mooiste was die mij ik ooit had gehad. Daarmee deden ze de eerste generatie wat onrecht aan, want de jonge bezoekers van de "Norbert Hey Club", waar die meisjes voor het eerst optraden, hadden meestal die le generatie niet gekend.

DE LUXE PAARDJES..

Norbert Hey Meisjes

...en de werkpaardjes. Er waren vier vaste Norbert Hey Meisjes die, van kleine parochiezaaltje tot op TV en in theaters (met uitzondering van keinkunstavonden en zo) altijd samen met mij optraden tot ik door ziekte eind '71 voor lange tijd van het toneel verdween. Mijn andere Hey Meisjes die alleen mee optraden in TV-shows, Theaters en andere grote producties, werden door de vaste meisjes "Luxepaardjes" genoemd. Op hun beurt noemden die Hey Meisjes hen de "Werkpaardjes". Op de foto onder dansen mijn Hey Meisjes in een TV-show op "Time is Tight". Ik meen het te herkennen aan de kleedjes. Dat nummer koos ik voor een van hun solodansen omdat pianist/orgelist James zich met deze instrumentale song kon uitleven op de hammond !

DE EERSTE MAN WAS OP DE MAAN GELAND...

Norbert Hey Meisjes

...en eind van de jaren zestig was dat "the talk of the Town". Ruimtereizen en astronauten waar de "hype" van die tijd. Vandaar dat ik op het idee kwam om een shownummer te presenteren met mijn Hey Meisjes in het... jaar 2000. Dat leek toen nog een eeuwigheid ver. En zie : in 2016 draait er een satelliet rond Jupiter.. Maar in die tijd waren mijn "ruimtemeisjes" en bijhorende song, een eclatant succes. Toch even vermelden dat "Shell" de exclusieve sponsor was van dit shownummer en zorgde voor de "opblaaspoppen". (Foto : tijdens de "NorberTheatershow" in Antwerpen).

NIET ALLEEN UIT BELGIE...

Norbert Hey Meisjes

Norbert Hey Meisjes

...kwamen mijn Hey Meisjes. Ik herinner mij Nancy van Overvliet (NL) en Helena Lemkovitch (D). Na een paar optredens in Nederland stond plots ook Frederika Kuyer bij mij op de stoep. Dat ze mijn adres had kunnen vinden pas op zichzelf al speciaal. "Hoe kan ik Hey Meisje worden", zei ze, met die onbevangenheid eigen aan wie boven de Moerdijk geboren is. Haar opleiding had ze o.m. gekregen in de showdansschool van Penney de Jager in "De Kargadoor" in Utrecht. De naam Penney de Jager zegt u waarschijnlijk meer als je weet dat zij tot 1985 verantwoordelijk was voor de dans en chorografie van "Avro's Top Pop".
Ze bereid was naar Brugge te verhuizen als ze deel mocht uitmaken van mijn showgroep. Haar referenties waren natuurlijk veelbelovend maar ik liet het oordeel toch over aan Chris Ellen, de choreografe van Hey Producties. Chris was enthousiat en Frederika werd opgenomen in de balletgroep en maakte na een tijd deel uit van "Norbert en zijn Hey Meisjes". Ze trad later in het huwelijk met Erik, de gitarist van mijn band. "Het bleef in de famlie" zei men in de groep. Want zo goed als alle Hey Meisjes kozen voor een muzikant, technicus en later DJ uit mijn showgroep. Toen ik ziek werd bleef Frederika Hey Meisje tot en met mijn laatste optreden voor ik met ziekenverlof moest vertrekken.
Erik werd muzikant bij Marva. Toen ik hem later nog eens ontmoette bleek het huwelijk geen stand te hebben gehouden. Maar ook dat was dikwijls het geval in "de familie"...

ALS DE BENZINE WEER DUURDER WORDT...

Norbert Hey Meisjes

...dan is het tijd om fors in te grijpen, toch? Ieder meisje aan een kraan en voltanken maar. Oh, jullie dachten dat "Norbert en zijn Hey Meisjes" alleen zo'n doodgewoon en onschuldig dans- en zanggroepje was. Vergeet het maar. We waren nooit te beroerd om in een filmpje op te treden. Dat de GT van OPEL en de benzine van CHEVRON daarbij overvloedig in beeld kwamen, was natuurlijk louter toeval. Sjoemelen, zei u? Komaan zeg, Belgen weten niet wat dat is en Nederlanders hebben er ook al geen kaas van gegeten. En zelfs de sjoemelsofware was nog niet eens uitgevonden. Dus...waar hebben we het over?

DE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH...

...in de jaren zestig vluchtten honderdduizenden Hongaren het land uit wegens de invasie van het Russich leger na de mislukte opstand. Janos (Jan) kwam in Limburg terecht. Janoska (Jantje), zoals ze vrienden hem noemden, was een fan van mijn show en kwam naar ieder optreden in de streek. Over zijn niet zo positieve belevenissen als vluchteling schreef ik een song. De dans en kledij van mijn Hey Meisjes waren geïnspireerd op een Hongaarse volksdans. Hoe meer ik de song (op aanwijzingen van Janos) bewerkte, hoe authentieker die werd. Alleen zei hij me "dat de rokjes in Hongarije heel wat langer waren...".


AMATEUR VIDEO
OPGENOMEN TIJDENS EEN OPTREDEN :

WAAR IS DE TIJD...

format

...en dus naar aanleiding van een reactie van Leo Caerts op een link van Eddy Maes : een foto van de "Norbert's Hey Meisjes" bij de kapper. Op de foto onder, helemaal links Ginette (later getrouwd met Jean Pierre Bogaert), Collette, Marie-Rose (later getrouwd met Ricky Gordon) en captain Fabienne.

Het verhaal hieronder : Met Ginette en Jean-Pierre 40 jaar later !

ALS VRIENDSCHAP ZOVEEL JAAR KAN DUREN...

5

...dan moet het echt wel vriendschap zijn. Deze aangepaste tekst uit een lied van Rob de Nijs is zeker van de toepassing op het gezellig weerzien, en samenzijn met Jean Pierre en Ginette. We hadden elkaar in meer dan veertig niet meer gezien, en na enkele minuten leek het alsof dat het gisteren was. Jean Pierre was ooit een tijd medeweker bij de productie van de eerste "Norbert Shows", en zijn vrouwtje Ginette is vereeuwigd als lid van "Norbert en zijn Hey Meisjes" op de hoesfoto van de PHILIPS single "Pas op voor de verf". Over een gezellige middag, met natuurlijk ook VBRO's Frederik en Olivia de straks nog nog meer. Op deze pagina want ieder van ons heeft in die veertig jaar heel wat beleefd... (foto in de fotogalerie van Radio VBRO).

EEN HANDJE TOESTEKEN...

format

...het personeel van de feestzaal waar we optraden had blijkbaar het voorrecht om in de kleedkamers een foto met handtekening te komen vragen. Maar voor een van de kelners was dit blijkbaar onvoldoende. Hij viel onder de categorie die volgens mijn Hey Meisjes "de handen niet kunnen thuis houden". Volg de rode pijl als je wilt weten wat ze hiermee bedoelden...

MAG IK EEN BEETJE FIER ZIJN...

format

...om als eerste Vlaamse artiest een "rider" aan een contract toegevoegd te hebben. Een "rider" is vakjargon voor een opsomming van de faciliteiten die een groep of artiest van de inrichters mag verwachten. Zo was bij ons een afzonderlijke kleedkamer (caravan bij de feesttenten) voor mij en mijn Hey Meisjes en het orkest wel het minste wat we konden verwachten. Heel wat organisatoren heb ik zo overtuigd dat dit toch "normaal" was. In Nederland was het toen al stukken comfortabeler. Maar als ik nu in Vlaanderen achter de schermen van schlagerfestivals en zo kom, dan is het dringend nodig dat een populaire vedette weer eens op de noodzaak van aangepaste kleedkamers wijst. (Foto Fred Salinas, fotograaf van de hoesfoto's van mijn 2e LP).

MIJN HEY MEISJES...

format

...waren al sinds 1967 "part of the show" in de "Norbert Show", de "NoberTheatershow, op Tv-optredens en op massaspelen, in de "Norbert Hey Klup / later Hey Center" en de "VBRO Radioshow". Ze dansten, zongen (hier links met Marleen op het groot podium), hielpen mij als DJ feilloos platen scherp stellen en de juiste muziek kiezen, als model de show stelen op modeshows en mij vergezellen bij promotie verplichtingen. En... ze zorgden er ook voor dat "hun" Norbert steeds piekfijn voor de dag kwam. En geloof me, dat was meestal nodig...

WAAROM DEED JE HET, CHRIS ? WAAROM...

format

...want als regisseur was Chris Ellen vanaf 1968 mijn vaste choreografe : bekwaam, succesvol, gezond, knap en lief. Geen geldzorgen, verloofd met een knappe piloot, ze had alles. Tot op een late lentemorgen ik een telefoontje kreeg dat ze zichzelf van het leven had benomen. Het kwam hard aan, ook bij mijn Hey Meisjes, de dansers van groepen die ik regisseerde en zelfs bij de muzikanten en technici. We waren allen nog zo jong en begrepen het niet.. Op de foto wordt Chris geïnterviewd na een TV-optreden met mij, mijn orkest en Hey Meisjes. Ze had een hekel aan interviews. Het kwam bij mij allemaal terug toen men mij vroeg een stukje over haar te schrijven, voor de website. Het zal nog even moeten wachten, ik moet het opnieuw even verwerken.

HARRODS...

format

...is het meest indrukwekkende warenhuis van Londen, en één van de meest succesvolle winkels ter wereld. Je kan er letterlijk alle exclusieve productens kopen : van voeding tot haute couture, vliegreiszen en exclusieve stoffen. Geen wonder dat Jo, de couturiére van de "Norbert Hey Meisjes" er vond wat ze al lang zocht : speciale zilveren stoffen. Als attentie voor deze ongewone aankoop kreeg ze een doos vol luxe luciferdoosjes cadeau met een door haar te kiezen inscriptie. Onlangs heb ik er een paar van terug gevonden. Tegenwoordig zal het uitdelen van die met roken verbonden souvenirs wel door de wet verboden zijn, of op zijn minst de banbliksems krijgen van de hele welzijns- en gezondheidssector...

DE MEISJES VERANDERDEN...

format

...maar de kleedjes bleven. Eind de jaren zestig ontworpen door Jo Roets, en 10 jaar later waren ze nog even up-to-date. Meestal slaagde Jo er in om van mijn eigenzinnige ideeën draagbare kleedjes te maken. Die werden dan in ons eigen snitatelier vervaardigd. Op de foto links : mijn Hey Meisjes van de 1e generatie met hier Fabienne, Isabelle, Colette en Marie-Rose en met de toen originele "zilveren" kleedjes met speciale stof uit London. En ook nog met de bijhorende zilveren panty's en het haarbandje met zilveren insigne. Foto rechts : bij de 2e generatie met Gina, Marleen, Hilde en Jacqueline, hadden alleen de kleedjes de tijd doorstaan.

WEERAL MIS...

format

...na de publicatie van bovenstaande post op Facebook liet de redactie van de website weten dat er wel degelijk foto's bestaan waarop mijn Hey Meisjes van de 2e generatie met de haarbandjes en insigne te bekijken zijn. Bij het halfjaarlijks onderzoek bij mijn huisarts is mijn geheugen klaarblijkelijk niet onderzocht...

NA DE VERKIEZING VAN DE NIEUWE K3...

...werd de meisjes gevraagd wat hun eerste activiteit zou zijn : reeds de volgende dag moesten ze naar hun eerste fotoshoot. Dan moest ik toch even terugdenken aan het eerste wat ik met mijn pas gekozen Hey Meisjes deed : een fotoshoot. En omdat de kostuumpjes nog niet klaar waren werd soelaas gezocht achter een... parasol. En 7 jaar later, na zo'n 2 jaar onderbreking wegens ziekte, was de eerste fotoshoot met mijn nieuwe Hey Meisjes in de Norbert Hey Club. (Foto links : Rosanne, Marie-Claire, Marleen (1) en Fabienne. Foto rechts : Marleen (2), Jacqueline, Hilde en Gina. Deze twee foto's werden, met een verschilvan zes jaar, genomen door de huisfotograaf van de Hey Groep : Jan Breyne.

DIT IS ZO ZELDZAAM...

...dat het een wonder is dat het werd teruggevonden, iets om te koesteren : een fragment van de "Hey Song" waarbij mijn Hey Meisjes mijn background koortje vormen. En we begeleid worden door "Hey Company", mijn orkest in het "Norbert Hey center". Het is helaas slechts een fragment van het nummer en de tekst is speciaal aangepast voor de EJ jongerenbeweging en opgenomen in de HiFi-studio in Brugge. De foto was noodzakelijk omdat Facebook niet toelaat een soundtrack op de pagina te plaatsen.

MEER DAN DUIZEND DUETTEN...

Norbert Hey Meisjes

...hebben we samen gezongen tussen 1975 en pakweg 1988. Marleen was, na Fabienne, de tweede "captain" van de "Norbert Hey Meisjes" en na enkele jaren zorgde zij ook voor de opleiding van nieuwkomers bij mijn show- en dansgroep. Ik zong altijd live, maar haar playback was zo feilloos dat zelfs doorwinterde artiesten als Jimmy Frey, er onder de indruk van waren.
"Die tied die kom nie weer", natuurlijk niet, maar het is een herinnering om te koesteren. En méér moet dat niet zijn!
(aan de drums : Guy Rebry).

MUZIKALE CHARME...

Norbert Hey Meisjes

...daar kon men van genieten als de "Norbert Hey Meisjes" tijdens een show als background koortje optraden. Bij de meeste van mijn liedjes was, zeker tijdens het refrein, een koortje noodzakelijk (o.a. voor "Meisje uit Spanje", "Vaar je mee", " 't Is telaat", "Liedje voor Mary-Ann", "Pas op voor de verf", "De zee en de zomer", "En dat vergeet ik nooit", enz). Op de foto v.l.n.r. : mijn Hey Meisjes Hilde, Marianne (die in de USA 1 jaar bij Tony Sandler verbleef, die de enige echt populaire Benelux zanger was in de USA) en Jacqueline (die ook turnkampioene was).

HET IS CARNAVAL...

...De "Norbert Hey Meisjes" wachtend op het podium om de volgende carnavalgroep en/of Prins te verwelkomen. Bij de carnavaleske kleedjes hoorde oorspronkelijk voor elk meisjes nog een "mace" (een stok met een bol aan het eind) zoals bij een tamboer-majoor. In der loop der tijden moeten die verloren zijn gegaan. Dansen met de tamboer-stokken was trouwens, net zoals soms met namaak trompetten, niet hun favoriete outfit....

DE NORBERT VBRO RADIOSHOW...

...tijdens de "Pandfeeste" was een openlucht handelsbeurs in het Astridpark te Brugge, die al het eerste jaar succes had gekend. Toen "Radio VBRO" het tweede jaar zijn medewerking verleende werd het een ware volkstoeloop. Op de sluitingsdag was er als apotheose een grote show in openlucht en op een klein wankel podium. Ondanks het enorm grote grasperk stond het publiek tot tegen het podium gedrumd. De "VBRO Radio Show met Norbert en zijn Hey Meisjes" was in feite helemaal in de stijl van de shows-op-klein-podium in het vroegere "Norbert Hey center".

REPRESENTATIE EN/OF BACKSTAGE

HEY HOSTESSES...

...op de foto hiernaast zie je mijn Hey Meisjes aan het werk als hostesses : de deelnemers tijdens de "Studiedagen voor Ondernemers van Bouwbedrijven" krijgen bij het binnenkomen de syllabus van de studiedagen overhandigd. In die tijd had ik nog heel wat werk als economist. Met het VTO Instituut organiseerde ik de studiedagen en verzorgde zelf ook enkele lezingen. Om mijn orkest en Hey Meisjes tijdens die activiteiten niet werkloos te maken verzorgden zij de muziek tijdens avondfeesten en diners. En de "Norbert Hey Meisjes" deden uitslutend wat van professionele hostesses op dergelijke bijeenkomsten wordt verwacht.

PLAATJES (HAND)TEKENEN...

...het hoorde er bij in de jaren zeventig. Ik weet niet als het, met de huidige CD-verkoop, nog wel de moeite loont. Naar gelang de grote van de zaak was ik altijd vergezeld van 2 of 4 van mijn Hey Meisjes, hier blijkbaar in Tienen. Marie-Rose, het meisje rechts van mij was de zuster van Jean-Pierre Bogaert, die nog deel uitmaakte van mijn productieteam en die later de promotie van Ricky Gordon op zich nam. Ricky is een rasechte rocker die trouwens met "Such A Night" ook in Nederland scoorde. Marie-Rose stapte later in het huwelijksbootje met Ricky. Het bleef in de familie.

TOI-TOI-TOI...

...en "fingers crossed" : zo wenst men elkaar een succesvol optreden toe in de professionele showwereld. Eigenlijk gaat het om een klanknabootsing van het afkloppen op (meestal ongeverfd) hout. Bij het begin van een voorstelling mag men zijn collega's geen succes toewensen. Volgens het bijgeloof van show-artiesten brengt dit alleen maar ongeluk. De formule wordt dan ook gebruikt om onheil af te weren. Natuurlijk leerde ik dat ook aan alle nieuwe leden van de showgroep. Ook het "Break-a-leg" is een wens die vele acteurs elkaar van harte toefluisteren net voordat ze de planken op moeten. Maar voor dansers en danseressen van een showballet is die wens niet direct aangewezen gezien de aard van hun optreden. Op de foto in hun kleedkamer zijn dat duidelijk de "Norbert Hey Meisjes".

ON THE ROAD AGAIN...

...voor de allereerste maal met de "Norbert Hey Meisjes en Showgroep" uit de discotheek/feestzaal. Het was nooit de bedoeling geweest : we traden ieder weekend al op in onze eigen feestzaal. Rob Ronder was er bij toen ik bezoek kreeg van het bijna volledige bestuur van de voetbalvereniging uit Wingene. Ik had voor hen in het begin de jaren '70 al opgetreden en dat moet blijkbaar een succes geweest zijn want nu wisten ze mij, onder het nuttigen van menig "glaasje", met zijn allen te overtuigen om terug op te treden op het feest van de vereniging. Op de foto : drie van mijn Hey Meisjes (Marleen, Marie-Christine en Linda) vinden het alvast gezellig in de kleedkamers van de grote sporthallen in... Wingene.

EEN GEVAARLIJKE KUNST ?

Norbert Hey Meisjes

Als lid van een dansgroep en ook van "Norbert's Hey Meisjes" kon het wel eens fout lopen tijdens een repetitie. Mijn Hey Meisje Gina kan, met een hand in het gips, niet mee dansen en blijft in de kleedkamer. En voor een keer mag één pilsje wel.
"L'ordre c'est la base de l'economie", van huize uit economist weet ik dat, maar zo te zien heb ik gefaald om dat aan mijn Hey Meisjes door te geven. Toch wat kleedkamers betreft...

WAAR IS DE TIJD ?...

...is zonder twijfel de meestgebruikte reactie op de foto's op deze FaceBoek verhalen. Zo kwam ik op het idee om een fotocompositie te laten maken met twee van mijn Hey Meisjes vroeger en nu. Ik heb wel een tijd je op het resultaat moeten wachten. Maar het was het wachten waard. Dennis Gracia (laat je niet misleiden door de naam, het is een volbloed Nederlander) werkt nu in een agentschap in London. Maar Marc De Vlieger en Jean Brits weten ook dat hij vroeger, voor het Showbizzweb, onmogelijke oude foto’s weer toonbaar heeft gemaakt. En Dennis is, net als ikzelf, ook een fervent supporter van PSV. Komt uit de stad waar de "gloeilampen fabriek" ontstond, en dus ook mijn vroeger platenmerk. Vandaar...

ZO MOOI, ZO BLOND, EN ZO...

...populair. Zij was een van mijn Hey Meisjes bij de opening van de Norbert Hey Club, en de lieveling van het publiek. Bijna het hele mannelijke deel van dat publiek was weg van haar. Helaas voor hen werd ze verliefd op onze DJ Gino. Gino zou later een lokale radio oprichten en bleef in contact met VBRO. Hilde vertegenwoordigde de derde generatie van mijn Hey Meisjes bij de voorstelling van de 2CD "En dat vergeet ik nooit". 20 jaar ouder, maar nog altijd even slank en ravissant !

AJAX, BARCELONA, BRUGGE...

...want nu keizer voetbal weer heerst in Europa, een mooi verhaal over Han Grijzenhout. Hij was tweede trainer bij Ajax Amsterdam toen wijlen Johan Cruyff daar de pannen van het dak speelde. Han was goed bevriend met Johan, en toen deze laatste Ajax verliet voor Barcelona nam ook de loopbaan van Han een andere wending : hij werd trainer van Cercle Brugge. Voor de galawedstrijd waarbij Cruyff voor het eerst in het truitje van FC Barcelona in het indrukwekkende "Camp Nou" stadion zou spelen eiste hij dan ook dat het een wedstrijd werd tegen de nieuwe club van zijn vriend Han : Cercle Brugge. Hier Han Grijzenhout, met wie ik bevriend werd (op de foto met zijn dame en Hey Meisjes Gina en Hilde), op een supportersavond waar mijn onafscheide- lijke Hey Meisjes, zoals wel meer gebeurde, de hostesses van dienst waren.

SMAKELIJK...

...mijn Hey Meisjes waren in hun "uniformpjes", zoals regelmatig gebeurde, de hostesses van het jaarlijks feest van "D'Echte". Omdat de meisjes en jongesn van mijn showgroep die avond dus werkloos waren, had ik wel bedongen dat ze met zijn allen mee konden smullen van het buffet. Links : Guy, Jacqueline, Marleen, Gerby. En rechts : Marianne, Gina, Hilde, Denis, Philippe en Rik.

DE SCHEIDSRECHTER EN ZIJN...

...Hey Meisjes. Dit zou de ondertitel van onderstaande foto kunnen zijn. Voetbalploeg Dosko St-Kruis vroeg mij om de aftrap te geven voor hun eerste thuiswedstrijd. Ik stelde voor die taak over te laten aan mijn Hey Meisjes. Met als gevolg : niets dan glunderende gezichten. Ooit heb ik mijn Hey Meisjes eens meegenomen naar Anderlecht, waar Cercle Brugge de kwartfinale speelde van de "Beker van België". Tot mijn ergenis en verbazing bemerkte ik na een tijd dat mijn meisjes vrolijk aan het supporteren waren voor... Anderlecht. Toen ik hen geërgerd vroeg waarom zij het in hun hoofdjes haalden om voor de tegenstander te supporteren, kreeg ik zo'n typisch vrouwelijke antwoord : Zij vonden die paarse truitjes zo mooi en modieus... Het is moeilijk om daar een steekhoudend antwoord op te verzinnen.

DE "OUWE DOOS" BESTAAT NIET MEER...

...en bij mij waren er trouwens toch maar enkele schaarse en/of waardevolle herinneringen in te vinden. Maar nu vind je een euromediArts archief op de "Cloud", met zowaar een file "sport". Tot mijn verbazing vond ik er deze dagbladfoto in, met als onderschrift "Norbert en zijn Hey Meisjes supporteren voor de voetbalploeg van de Vlaamse vedetten". En jawel, zittend op de eerste rij : Linda en Marie-Christine, naast mij rechts Marleen en Martine en links twee fans. Zelf speelde ik na mijn ziekte niet meer mee, maar ik herinner mij dat Jimmy Free, Jo met de Banjo en (wijlen) René Vanderspeten van de partij waren. De foto's hierboven tonen de vedetten-voetballers in volle glorie...

DANSEN WAS HUN REGEL WEL...

...maar de "Norbert Hey Meisjes" en de jongens en meisjes van de "Norbert Showgroep" hadden wel meer talenten. Sommigen zongen vrij behoorlijk, anderen waren talentvolle muzikanten of werden DJ, en nog anderen speelden zelfs cabaret. Enkelen onder hen bouwden later zelfs aan een succesvolle solocarrière. Niet lang nadat ik met mijn Hey Meisjes begon op te treden, werden zij ook bij gelegenheid gevraagd als hostesses en vergezelden ze mij bij talrijke pr-activiteiten. En...de meisjes en jongens werden zelfs op modeshow werden gevraagd als mannequins (op de foto : een modeshow in het "Norbert hey Center").

ER IS EEN VLAAMS SPREEKWOORD...

..."het ene plezier is het andere waard". Dat was zeker van toepassing op Will Tura en mezelf. Ik ken Will nl. al van in de tijd dat hij "eenzaam" en hoogstwaarschijnlijk nog "zonder jou" alleen met zijn gitaar op bals en dansfeesten zong en samen optrad met tal van andere collega's zoals Rita Deneve (toen nog Rita Dee). Toen al kon hij rekenen op de steun zijn te vroeg overleden broer Staf. Facebook is niet de plaats om ons hele verhaal te vertellen. Will was wel steeds bij belangrijke gebeurtenissen in mijn showbizz periode. Het was dan ook maar normaal ik, bijvoorbeeld bij de voorstelling van zijn nieuwe plaat, ook aanwezig was. Hier in 1979 met twee van mijn Hey Meisjes (Dorine en Marleen) en twee top-DJ's : Guy Rebry ("Norbert Hey Center", Brugge) en Patrick Valberg ("Norbert Feestzaal", Roeselare).

"WAAR VOND JE TOCH...

...altijd je die mooie danseresjes", wordt me soms nu nog gevraagd. Een brokje muziekgeschiedenis : "Norbert en zijn Hey Meisjes" stonden voor het eerst op de bühne eind 1967, en meer dan 20 jaar later bestond die showgroep nog steeds. De eerste generaties kwamen uit de balletschool van Hugo Persyn, later zorgde chorografe Chris Ellen voor de opleiding, tot ze veel te vroeg overleed. En onder het motto "jong geleerd is oud gedaan" gaven de oudere meisjes o.l.v. de "captain" van de dansgroep van dan af dansles aan jonge danseresjes. Die vormde dan de volgende generatie. Van zodra ze bij de "gevorderden" behoorden mochten ze al eens optreden in een van mijn shows,. Om zo de magie van het podium te ondervinden. Vandaar...

VALENTIJN EN DE NORBERT HEY MEISJES...

...of zoals de eerste captain van het ballet ooit zei : "Op wie zouden we anders verliefd worden, we ontmoeten bijna geen andere jongens". Dit was in de tijd van de bijna dagelijkse optredens en/of repetities. Maar ook later, in de tijd van het "Norbert Hey Center" of "Radio VBRO", bleef de traditie bestaan. Met mijn slecht geheugen voor namen herinner ik me toch dat Fabienne, Colette, Frederika, Roos, Marie-Rose(1), Marie-Rose(2), Rosanne, Claire, Marleen, Hilde, Jacqueline, Dorine, Rita, Christine, Gina(1). Helena, Nancy, Annie e.v.a. verliefd werden op een van mijn muzikanten, dansers, DJ's, techniekers of medewerkers. Als die verliefdheid altijd geleid heeft tot een duurzame relatie, dat is weer een andere zaak. Maar daar zijn Valentijn noch ikzelf verantwoordelijk voor...

JE MOET NOOIT VERWACHTEN...

...dat het normaal is dat je waardering of dank krijgt van de dames en heren die je, toen ze nog prille meisjes en jongens waren, opgeleid hebt en/of een leuke tijd hebt bezorgd. Ook hun leven ging verder en werd gevuld met nieuwe, goede of slechte ervaringen. Daarom verwondert het mij bijzonder dat net diegenen die succes hadden of hebben in het vakgebied waarin je ze hebt opleid, op enkele uitzonderingen na, niet vergeten zijn wie hun de eerste stappen leerde zetten. Zo ook Kathleen (foto hiernaast met Erik Marijsse en Ignace) die Life Coaching Certification studeerde aan Life Coaching Institute. In Los Angeles heeft gewoond, en nu CEO is bij Kathleen Rich (Motivational Speaker & Success Coach). Haar Amerikaanse vrienden vinden dat ze eigen worldwide radioshow moet presenteren op Blogtalkradio. En gelijk hebben ze !