Op tablet deze pagina vergroten door met de vingers in een beweging naar links en rechts te vegen
NAAR HET MENU VAN HET NORBERT WEB FOTOALBUM :
 

De Matra Bagheera was een automodel van de Franse fabrikant Matra Automobiles, dat van 1973 tot 1980 werd gebouwd. De Bagheera werd in samenwerking met Chrysler Europe (Simca) gebouwd en als Matra Simca Bagheera (in het laatste productiejaar Talbot Matra Bagheera) op de markt gebracht.
In 1970 besloot Matra om een opvolger voor de Matra 530 te ontwerpen. Het prototype M550 werd later Bagheera genoemd naar de panter Bagheera uit Rudyard Kiplings "Het jungleboek".
De pers was in eerste instantie lovend over de auto ( zie foto rechts ). Er werd zelfs gesproken van de poor man's Lamborghini Urraco. De eerste wagen hadden evenwel nog te kampen met kinderziektes.
Ondanks dat er 47.802 Bagheera's werden geproduceerd ( 30.248 type I, 17.554 type II en III ), is er vrijwel geen goed exemplaar meer over door de roestgevoeligheid van het chassis van deze auto, in 1998 stonden er nog maar 162 Bagheera's geregistreerd in Nederland.
Samen met  Birger Jensen, de Deense keeper van Club Brugge, was tv- vedette Norbert een van eersten om er in de de lage landen mee te rijden.

Uitgangspunten voor de opvolger van de Matra M 530 waren o.a. de middenmotor, een kunststof carrosserie en drie zitplaatsen vooraan in plaats van de gebruikelijke twee ( zie foto boven rechts ). Vanaf 1970 is onder leiding van chef-ontwerper Phillipe Guédon ( ook de ontwerper van de M530 ) aan het model gewerkt. de Ma- tra werd in in Romorantin (France) geproduceerd. daar is ook het Matra-museum nog steeds gehuisvest.
De Bagheera was opgebouwd ( zie foto links boven ) met behulp van een aantal componenten uit de Simca 1100, zoals de motor, versnellingsbak, voorwielophanging en het stuurhuis. Niet vreemd, daar Guédon ook betrokken is geweest bij het ontwerp van die auto.

De Bagheera was baanbrekend vanwege een aantal heel specifieke kenmerken. Drie zitplaatsen naast elkaar waren uniek, zeker voor zijn prijsklasse. De Bagheera had een uitstekende wegligging, mede door zijn dwarsgeplaatste middenmotor en het zeer stijve chassis. Het onderstel was een garantie voor groot comfort. Moeiteloos konden lange reisafstanden worden afgelegd. De bagageruimte was zeker voor een sportwagen ruim te noemen.

Net als de Opel GT had de Matra Bagheera in- en uitklapbare lichten. Norbert ( zanger, radio- tv-vedette ) had de gewoonte om, na een optreden, de naar de uitgang mee gekomen fans te verrassen door eerst de lichten te ontsteken en deze bij het wegrijden plots uit te laten klappen. Roadmanager Roets noemde dat zijn "derde show". Hetzelfde trucje kon hij later uithalen met de Matra Bagheera. Norbert had toen al zijn eigen showzalen/discotheken in Brugge en in Roeselare. Zie hiervoor de pagina's van het "Norbert Hey Center".

Bij de introductie in Le Mans in 1973 oogstte de Bagheera direct al veel bewondering. De dag voordat Pescarolo-Larousse voor de tweede maal de 24 uurs race op Le Mans wonnen, reden tientallen Bagheera's in een aantal ronden over het circuit. Ook in de toenmalige toonaangevende autobladen in Nederland werd het carrosserieontwerp gracieus genoemd, terwijl het veel analogie vertoonde met veel duurdere sportauto's uit die tijd. De sterke wigvorm werd nog geaccentueerd door de afwijkende bandenmaten voor en achter (155x13 voor tegen 185x13 achter). In het begin was de Bagheera verkrijgbaar in een fel gele kleur. Op de foto links boven de Matra Bagheera aan het werk in de woestijnrally "Paris - Dakar".

Tijdens de productieduur van 1973 tot 1980 van de Bagheera is het model eigenlijk maar eenmaal ingrijpend gewijzigd. In 1977 werden de bumperpartij voor en achter veranderd. Het model werd hierdoor langer, maar behield zijn styling. De achterlichten werden vergroot door gebruik te maken van exemplaren van de Simca 1307/1308. De achterste zijramen werden verlengd om het zicht naar achteren te verbeteren. De uitvoering van de voorste kofferklep werd gewijzigd. Het interieur werd ook aangepakt : de hoofdruimte werd vergroot.
Net als Birger Jensen kreeg Norbert héél speciale voorwaarden bij aankoop van de wagen : in ruil werd wel verwacht dat ze beschikbaar zouden zijn voor publicitaire foto's ( zie boven links ). Midden de foto's boven  zie je hoe de manual van de wagen er uit zag ( er bestond alleen een Franstalige versie van ).
Op de foto rechts boven : een proefrit met een Hey-Meisje. Snelle sportwagens en de man aan het stuur : het is altijd al een romantische combinatie geweest... Dat ook Norbert's Hey Meisjes graag poseerden met, en (mee)reden in, de Matra Bagheera merk je op alle foto's hier onder. Vooral omdat Norbert achter het stuur plaatsnam van een S-versie waarvan een bekende Franse modeontwerpen de styling had verzorgd ! 

De modellenreeks heeft bestaan uit een standaard uitvoering en een snellere S-versie. Daarnaast waren er speciale uitvoeringen zoals de Courrèges ( vanaf 1974 ), genoemd naar de modeontwerper die deze versie aankleedde. Deze auto had o.a. een satijnwitte kleur, witte lederen bekleding en een speciale kofferset. Dit model werd later opgevolgd door de X, die een diepzwarte kleur had met opvallende striping over de bumpers en de flanken en andere comfortverhogende accessoires.

Motorisch begon alles met de 1294 cc motor uit de Simca 1100 TI en Rallye 2. Al spoedig gevolgd door een grotere 1442 cc motor, ook met twee dubbele carburateurs, welke plaats kreeg in de S en later ook de Courrèges, Jubilée en X. Deze motor zorgde met name voor een beter koppel in de lage toerentallen. In 1979 werd de 1294 cc motor in de standaard Bagheera vervangen door diezelfde 1442 cc motor, echter nu met één dubbele carburateur. De prestaties bleven ook hiermee bijzonder voor een sportwagen.

Norbert in volle vaart met zijn Matra Bagheera. Toen had de verdeler van de wagen de over de hele car- rosserie getrokken oranje band nog niet laten aanbrengen. Het was de bedoeling om zo het model nog beter te laten opvallen. Op de foto onder rechts poseert Marleen ( toenmalige captain van het de Hey-Meisen en -ballet ) fier op de motorkap. De foto links onder op de parking van het Hey Center  : Norbert, zijn rashond, een knappe meid en een al even knappe sportwagen. Lieve mensen wat wil je nog meer...

 
copyright © euromediArts  |  alle rechten voorbehouden  | 
gedeeltelijke of gehele overname van teksten en/of grafiek slechts na schriftelijke toelating
norbert web  |  design en grafiek : roger vanneste  |  redactie : jan dooms
vlug surfen via de sitemap van de tekstpagina's  :   of de sitemap van het fotoalbum  :  
volg norbert op facebook (als Norbert VS)  :   nieuw op het norbert web  :